loading...

iranweb

بازدید : 498
11 زمان : 1399:2

نگاهي به برترين طراحي‌ هاي ساعت‌ سوئيسي


كشور سوئيس سابقه‌اي طولاني در ساخت نفيس‌ترين ساعت‌هاي دنيا دارد. ساعت‌سازي‌هاي اين كشور در طول تاريخ فراز و نشيب‌هاي زيادي را تحمل كرده و با سربلندي از دل سختي‌ها بيرون آمده‌اند.

سوئيس خانه‌ي سنتي ساعت‌سازي دنياست. بهترين ساعت‌سازان اروپا و جهان شركت‌هاي خود را در كوه‌هاي تماشايي و حيرت‌انگيز سوئيس برپا كرده و سابقه‌اي طولاني در ساخت دقيق‌ترين، زيباترين و همچنين لوكس‌ترين ساعت‌ها دارند. اين مقاله به همين بهانه به بررسي ۱۰ ساعت سوئيسي با طراحي‌هاي متمايز در طول يك قرن اخير پرداخته است.

آي دبليو سي، سري پرتغالي

در دهه‌ي ۱۹۳۰، دو تاجر پرتغالي زنگ درِ شركت ساعت‌سازي آي دبليو سي (IWC) را زدند. آن‌ها ساعتي مي‌خواستند كه از نظر دقت، توانايي رقابت با يك زمان‌سنج دريانوردي را داشته باشد. شركت آي دبليو سي با اين ايده، به سراغ خلق مكانيزم‌هاي پيچيده در قاب يك ساعت رفت و طراحي ظاهري را در اولويت دوم قرار داد. ساعت آي دبليو سي سري پرتغالي كه از دل چالش خلق‌شده توسط آن دو تاجر بيرون آمد، سابقه‌اي طولاني از پيشرفت‌هاي خارق‌العاده در صنعت ساعت‌سازي دارد؛ اما طراحي سري پرتغالي هم كاملاً منحصر به‌فرد از آب درآمد؛ براي قرار دادن اين مكانيزم پيچيده در دل ساعت، در دوراني كه ساعت‌هايي با قاب كوچك پرطرفدار بودند، قاب اين مدل بزرگ‌تر ساخته شد. لبه‌ي باريك و صفحه‌ي سفيدرنگ، از ويژگي‌هاي اين ساعت‌ها بودند. در حال حاضر اين ساعت‌ها به خاطر قاب بزرگ‌تر طرفدار زيادي داشته و به‌عنوان ابزاري دقيق، زيبا و كلاسيك براي نمايش زمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

آي دبليو سي، سري پرتغالي

يگه لوكوتخ مدل رورسو

گاهي اوقات، ساده‌ترين ايده‌ها، بهترين را خلق مي‌كنند. چنين ايده‌اي در پشت تاريخچه‌ي خلق رِوِرسو (Reverso) توسط كمپاني يِگِه لوكوتخ (Jaeger-LeCoultre) در سال ۱۹۳۱ ديده مي‌شود. اين ساعت داراي قابي است كه به كاربر امكان حركت كشويي صفحه و برگرداندن آن به پشت را مي‌دهد. در اين صورت، صفحه‌ي نمايش از ديد افراد پنهان مي‌ماند. ساخت اين ساعت بسياري از افراد را نسبت به فلسفه‌ي پشت آن حيرت‌زده كرده است؛ در دوراني كه بازي چوگان طرفداران زيادي داشت، تاجر و مجموعه‌دار ساعت سوئيسي، سزار دِ تري (César de Trey)، از سوي يكي از رقباي خود براي خلق ساعتي كه در برابر ضربه‌ي توپ چوگان مقاومت نشان دهد، به چالش كشيده شد. به همين خاطر رورسو (به معني من آن را برمي‌گردانم) پديد آمد. يِگِه لوكوتخ (Jaeger-LeCoultre) اين ساعت را با طراحي اسپرت روانه‌ي بازار كرد و خيلي زود از آن استقبال شد؛ امروزه مدل‌هايي از روِرسو مشاهده مي‌شود كه قاب پشتي آن‌ها با جواهرات و حكاكي‌هاي سفارشي تزئين شده است؛ يك طراحي هوشمندانه، اما كلاسيك.

يگه لوكوتخ مدل رورسو

پتك فيليپ، سري كالاتراوا

اگر تنها يك ساعت وجود داشته باشد كه بيش از ديگر مدل‌هاي ساخته‌شده در تاريخ ساعت‌سازي ايده‌ي «زيبايي در سادگي است» را به واقعيت بدل كند، آن كالاتراوا (Calatrava) از شركت پَتِك فيليپ (Patek Philippe) است. اين ساعت زيبا و خارق‌العاده اولين بار در سال ۱۹۳۲ ساخته شد و به‌شدت از سوي مدرسه‌ي طراحي باوهاوس (Bauhaus) مورد استقبال قرار گرفت. مدل‌هاي ديگري از اين ساعت در بازار موجود هستند، اما كالاتراواي ساده با صفحه‌ي گرد و سفيدرنگ، قاب بزرگ، اعداد رومي و بند چرمي نازك بيش از همه طرفدار دارد. با اين‌حال، نقطه‌ي قوت اين ساعت، حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي دور شيشه است كه با دقت حكاكي شده و روي آن الماس‌هاي ريزي ديده مي‌شود. سادگي ذاتي كالاتراوا اين ساعت‌ها را به اوج محبوبيت رسانده و آن‌ها را به گزينه‌اي هميشگي براي افرادي تبديل كرده است كه معني واقعي زيبايي را درك مي‌كنند.

پتك فيليپ، سري كالاتراوا

رولكس، سري ديت جاست

دِيت‌ جاست (Datejust) كلاسيك‌ترين نمونه از ساعت‌هاي توليدشده توسط برند مطرح رولكس است. اين مدل كه در سال ۱۹۴۵ به بازار معرفي شد، داراي زمان‌سنج مكانيكي است و به‌طور اتوماتيك كوك مي‌شود. ديت‌ جاست به خانواده‌ي ساعت‌هاي رولكس اويستر پرپچوال (Rolex Oyster Perpetual) تعلق دارد و اولين ساعت ضدآب از اين خانواده است. به‌علاوه نام اين ساعت از يك ويژگي منحصر به‌فرد در آن گرفته شده است؛ ديت‌ جاست اولين ساعت مچي محسوب مي‌شود كه تاريخِ روز را در پنجره‌اي كوچك در صفحه‌ي ساعت به نمايش مي‌گذارد. ديت‌ جاست در سال‌هاي بعد با اضافه كردن لنزهاي سيكلوپس (Cyclops) در بالاي نشانگر تاريخ، به كاربران اين امكان را داد تا تاريخ را ۲.۵ برابر بزرگ‌تر تماشا كنند. اين ساعت با بندهاي استيل، طلا يا تركيبي از هر دو در بازار عرضه مي‌شود. اين مدل ساعت همچنان يكي از پرطرفدارترين نمونه‌ها از برند رولكس تا به امروز است.

رولكس، سري ديت جاست

امگا اسپيد مستر پروفشنال

سازمان فضايي آمريكا، ناسا، در سال ۱۹۶۵ اقدام به آزمايش ۱۲ ساعت مختلف براي سنجش مقاومت آن‌ها در برابر تنش‌هاي مختلف نظير حرارت، رطوبت، خوردگي، لرزش، صدا و ديگر فاكتورها كرد. آن‌ها به دنبال گزينه‌اي ايده‌آل براي فضانوردان خود بودند. در امتحاني كه ساعت‌هاي رولكس، لانگينز و تگ هوير ناموفق بودند، اسپيد مستر پروفشنال (Speedmaster Professional) مدل ۱۹۵۷ از شركت امگا، با سربلندي از آن بيرون آمد. از آن زمان به بعد، اين ساعت‌هاي عقربه‌اي با كوك دستي تبديل به اسطوره شدند و لقب «ساعت ماه» را به خود اختصاص دادند. وقتي‌كه باز آلدرين، فضانورد آمريكايي، اولين قدم خود را بر سطح ماه گذاشت، يك ساعت اسپيد مستر پروفشنال به دست داشت. اين ساعت‌ها علاوه بر مقاومت بسيار بالا، با صفحه‌ نمايش مشكي‌رنگ، طراحي پرابهت و مردانه‌ي خود، زيبايي فراواني دارند.

امگا اسپيد مستر پروفشنال

تگ هوير، سري موناكو

عاشقان ساعت تا قبل از ساعت ۱۹۶۹ هرگز يك ساعت مچيِ عقربه‌اي اتوماتيك با صفحه‌ي مربعي شكل نديده بودند؛ اما جك هوير، مديرعامل شركت سوئيسي تگ هوير (TAG Heuer)، به صحنه آمد و ساعت سري موناكو را معرفي كرد. وقتي‌كه اولين نمونه از ساعت موناكو (نام موناكو از گرندپري موناكو، به‌عنوان معتبرترين مرحله از سري مسابقات فرمول يك، گرفته شده است) وارد بازار شد، در دو نوع در دسترس بود: هر دو مدل داراي يك شيشه‌ي برآمده‌ي كريستالي به همراه عقربه‌ها و شماره‌هاي سفيدرنگ بودند، اما يك مدل داراي يك صفحه‌ي آبي‌رنگ براق بود و ديگري يك صفحه‌ي خاكستري‌ رنگ براق داشت. با اين‌حال، مدل آبي محبوب‌تر بود و در ميان كلكسيونرها طرفداران بيشتري داشت. استيو مك‌كوئين، بازيگر مشهور هاليوود، در سال ۱۹۷۱ در فيلم لُمانز (Le Mans) يكي از ساعت‌هاي سري موناكو را به دست كرد. اين اتفاق ساعت‌هاي موناكو را به محبوبيت فراوان رساند و هم‌زمان با افزايش شهرت مك‌كوئين، تقاضا براي موناكو هم افزايش يافت. پيوند ميان موناكو و مك‌كوئين به‌قدري مستحكم بود كه تگ هوير حتي پس از مرگ اين بازيگر، از اين فيلم براي تبليغ محصولات خود استفاده مي‌كند.

تگ هوير، سري موناكو

اودمر پيگه

معرفي ساعت رويال اوك (Royal Oak) در سال ۱۹۷۲ انقلابي در بازار ساعت پديد آورد؛ براي اولين بار، يك ساعت لوكس به‌جاي استفاده از طلا از فولاد ضدزنگ در طراحي خود بهره مي‌برد؛ اما اين تنها ويژگيِ خلق‌شده توسط شركت اودِمر پيگه (Audemars Piguet) نبود. رويال اوك به‌سرعت به خاطر حلقه نگه‌دارنده‌ي هشت‌ ضلعي آن كه با پيچ‌هاي شش‌گوش و كاملاً نمايان به بدنه‌ي ساعت محكم شده بود، به شهرت رسيد. الگوهاي منقش مربعي شكل در صفحه‌ي ساعت از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد رويال اوك هستند. اين اشكال در كارگاه‌هاي اودمر پيگه در طول فرآيندي پيچيده خلق شده‌اند. امروزه رويال اوك به رنگ‌هاي مختلف و با مواد گوناگون توليد مي‌شود، اما همچنان آن حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي هشت‌ ضلعي در تمامي مدل‌هاي آن به چشم مي‌خورد.

اودمر پيگه، ساعت سوئيسي

واشرون كنستانتين، سري هيستوريك اولترا فاين

آيا مي‌توان ساعتي ساده‌تر از ساعت‌هاي سري كالاتراوا از برند پتك فيليپ پيدا كرد؟ بله، مي‌توان چنين ساعت‌هايي را پيدا كرد كه از سال ۱۹۵۵ در بازار هستند. ساعت‌هاي سري هيستوريك اولترا فاين (Historiques Ultra Fine) از برند واشرون كنستانتين (Vacheron Constantin) نمونه‌اي خارق‌العاده در صنعت ساعت‌سازي به شمار مي‌آيند. ساعت‌هاي هيستوريك اولترا فاين به‌مانند كالاتراوا، بسيار ساده هستند: مشهورترين مدل از اين ساعت‌ها داراي يك صفحه‌ نمايش بزرگ و گرد به همراه قابي از جنس طلا و بندي چرمي است. اين ساعت‌هاي خاص داراي قابي بسيار باريك به ضخامت ۱.۶ ميلي‌متر بوده و با داشتن نازك‌ترين مكانيزم داخلي در جهان، در زمره‌ي ساعت‌هاي فوق باريكِ دنيا قرار دارند. ساعت‌هاي سري هيستوريك اولترا فاين با قاب‌هاي مربعي‌شكل هم در بازار موجود هستند. اين سري از ساعت‌ها در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفي شده‌اند.

ساعت هاي سوئيسي

رولكس سابمارينر

اگر ساعت اسپيد مستر پروفشنال از برند امگا اولين ساعت فرود آمده بر سطح كره‌ي ماه باشد، ساعت سابمارينر (Submariner) از برند رولكس با مقاومت در عمق ۱۰۰ متري از آب، تاريخ‌ساز شده و موقعيت خود را در ميان غواصان مستحكم كرده است. سابمارينر با داشتن يك قاب بزرگ گرد، يك حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي مُدَرج و يك عقربه‌ي طرح مرسدس (نام مرسدس به اين خاطر انتخاب شده كه بر روي عقربه‌ي ساعت شمار سابمارينر يك لوگو با طرح ستاره شبيه به علامت برند مرسدس ديده مي‌شود؛ هرچند هيچ ارتباطي ميان اين دو برند وجود ندارد)، طراحي باشكوهي دارد. سابمارينر كه در دهه‌ي ۱۹۶۰ به‌عنوان يك ساعت كاربردي متولد شد، با نمايش تاريخ، خيلي زود به محبوبيت رسيد.

رولكس سابمارينر

سواچ

كلكسيونرهاي ساعت احتمالاً اشاره به نام ساعت‌هاي سواچ (Swatch) در زمره‌ي ساعت‌هاي لوكس را نوعي توهين قلمداد مي‌كنند، اما نمي‌توان منكر اين قضيه شد كه سواچ تاريخ ساعت‌ سازي سوئيس را دچار يك تغيير و تحول شگرف كرده است. برند سواچ كه در پاسخ به هجوم ساعت‌هاي ارزان‌قيمت و پلاستيكي كشورهاي آسيايي به بازار در اواخر دهه‌ي ۱۹۷۰ متولد شد، مخفف عبارت ساعت دوم (second watch) است؛ پس‌ از اينكه اين ساعت ساده و بي‌آلايش توانست همگان را به‌عنوان جواهري واقعي براي انتقال به نسل‌هاي آتي قانع كند، محصول جديدي خلق شد كه همچنان از كشور سوئيس مي‌آمد، اما مقرون‌ به‌صرفه، رنگارنگ و البته جذاب بود. به‌ يك‌باره، اين ساعت به يك اكسسوري مهم در دست صدها مدل مختلف در صنعت فشن تبديل شد. ساعت‌هاي سواچ ابزاري براي بيان شخصيت هر فرد در هر موقعيتي بودند. مهم نيست كه ساعت‌هاي اين برند را دوست داشته باشيد يا نه، سواچ در دوران خود قوانين بازي را تغيير داد.

سواچمنبع : https://www.eavar.com/fa/blog/2019/1/19/141548/iconic-swiss-watch-designs/

نگاهي به برترين طراحي‌ هاي ساعت‌ سوئيسي


كشور سوئيس سابقه‌اي طولاني در ساخت نفيس‌ترين ساعت‌هاي دنيا دارد. ساعت‌سازي‌هاي اين كشور در طول تاريخ فراز و نشيب‌هاي زيادي را تحمل كرده و با سربلندي از دل سختي‌ها بيرون آمده‌اند.

سوئيس خانه‌ي سنتي ساعت‌سازي دنياست. بهترين ساعت‌سازان اروپا و جهان شركت‌هاي خود را در كوه‌هاي تماشايي و حيرت‌انگيز سوئيس برپا كرده و سابقه‌اي طولاني در ساخت دقيق‌ترين، زيباترين و همچنين لوكس‌ترين ساعت‌ها دارند. اين مقاله به همين بهانه به بررسي ۱۰ ساعت سوئيسي با طراحي‌هاي متمايز در طول يك قرن اخير پرداخته است.

آي دبليو سي، سري پرتغالي

در دهه‌ي ۱۹۳۰، دو تاجر پرتغالي زنگ درِ شركت ساعت‌سازي آي دبليو سي (IWC) را زدند. آن‌ها ساعتي مي‌خواستند كه از نظر دقت، توانايي رقابت با يك زمان‌سنج دريانوردي را داشته باشد. شركت آي دبليو سي با اين ايده، به سراغ خلق مكانيزم‌هاي پيچيده در قاب يك ساعت رفت و طراحي ظاهري را در اولويت دوم قرار داد. ساعت آي دبليو سي سري پرتغالي كه از دل چالش خلق‌شده توسط آن دو تاجر بيرون آمد، سابقه‌اي طولاني از پيشرفت‌هاي خارق‌العاده در صنعت ساعت‌سازي دارد؛ اما طراحي سري پرتغالي هم كاملاً منحصر به‌فرد از آب درآمد؛ براي قرار دادن اين مكانيزم پيچيده در دل ساعت، در دوراني كه ساعت‌هايي با قاب كوچك پرطرفدار بودند، قاب اين مدل بزرگ‌تر ساخته شد. لبه‌ي باريك و صفحه‌ي سفيدرنگ، از ويژگي‌هاي اين ساعت‌ها بودند. در حال حاضر اين ساعت‌ها به خاطر قاب بزرگ‌تر طرفدار زيادي داشته و به‌عنوان ابزاري دقيق، زيبا و كلاسيك براي نمايش زمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

آي دبليو سي، سري پرتغالي

يگه لوكوتخ مدل رورسو

گاهي اوقات، ساده‌ترين ايده‌ها، بهترين را خلق مي‌كنند. چنين ايده‌اي در پشت تاريخچه‌ي خلق رِوِرسو (Reverso) توسط كمپاني يِگِه لوكوتخ (Jaeger-LeCoultre) در سال ۱۹۳۱ ديده مي‌شود. اين ساعت داراي قابي است كه به كاربر امكان حركت كشويي صفحه و برگرداندن آن به پشت را مي‌دهد. در اين صورت، صفحه‌ي نمايش از ديد افراد پنهان مي‌ماند. ساخت اين ساعت بسياري از افراد را نسبت به فلسفه‌ي پشت آن حيرت‌زده كرده است؛ در دوراني كه بازي چوگان طرفداران زيادي داشت، تاجر و مجموعه‌دار ساعت سوئيسي، سزار دِ تري (César de Trey)، از سوي يكي از رقباي خود براي خلق ساعتي كه در برابر ضربه‌ي توپ چوگان مقاومت نشان دهد، به چالش كشيده شد. به همين خاطر رورسو (به معني من آن را برمي‌گردانم) پديد آمد. يِگِه لوكوتخ (Jaeger-LeCoultre) اين ساعت را با طراحي اسپرت روانه‌ي بازار كرد و خيلي زود از آن استقبال شد؛ امروزه مدل‌هايي از روِرسو مشاهده مي‌شود كه قاب پشتي آن‌ها با جواهرات و حكاكي‌هاي سفارشي تزئين شده است؛ يك طراحي هوشمندانه، اما كلاسيك.

يگه لوكوتخ مدل رورسو

پتك فيليپ، سري كالاتراوا

اگر تنها يك ساعت وجود داشته باشد كه بيش از ديگر مدل‌هاي ساخته‌شده در تاريخ ساعت‌سازي ايده‌ي «زيبايي در سادگي است» را به واقعيت بدل كند، آن كالاتراوا (Calatrava) از شركت پَتِك فيليپ (Patek Philippe) است. اين ساعت زيبا و خارق‌العاده اولين بار در سال ۱۹۳۲ ساخته شد و به‌شدت از سوي مدرسه‌ي طراحي باوهاوس (Bauhaus) مورد استقبال قرار گرفت. مدل‌هاي ديگري از اين ساعت در بازار موجود هستند، اما كالاتراواي ساده با صفحه‌ي گرد و سفيدرنگ، قاب بزرگ، اعداد رومي و بند چرمي نازك بيش از همه طرفدار دارد. با اين‌حال، نقطه‌ي قوت اين ساعت، حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي دور شيشه است كه با دقت حكاكي شده و روي آن الماس‌هاي ريزي ديده مي‌شود. سادگي ذاتي كالاتراوا اين ساعت‌ها را به اوج محبوبيت رسانده و آن‌ها را به گزينه‌اي هميشگي براي افرادي تبديل كرده است كه معني واقعي زيبايي را درك مي‌كنند.

پتك فيليپ، سري كالاتراوا

رولكس، سري ديت جاست

دِيت‌ جاست (Datejust) كلاسيك‌ترين نمونه از ساعت‌هاي توليدشده توسط برند مطرح رولكس است. اين مدل كه در سال ۱۹۴۵ به بازار معرفي شد، داراي زمان‌سنج مكانيكي است و به‌طور اتوماتيك كوك مي‌شود. ديت‌ جاست به خانواده‌ي ساعت‌هاي رولكس اويستر پرپچوال (Rolex Oyster Perpetual) تعلق دارد و اولين ساعت ضدآب از اين خانواده است. به‌علاوه نام اين ساعت از يك ويژگي منحصر به‌فرد در آن گرفته شده است؛ ديت‌ جاست اولين ساعت مچي محسوب مي‌شود كه تاريخِ روز را در پنجره‌اي كوچك در صفحه‌ي ساعت به نمايش مي‌گذارد. ديت‌ جاست در سال‌هاي بعد با اضافه كردن لنزهاي سيكلوپس (Cyclops) در بالاي نشانگر تاريخ، به كاربران اين امكان را داد تا تاريخ را ۲.۵ برابر بزرگ‌تر تماشا كنند. اين ساعت با بندهاي استيل، طلا يا تركيبي از هر دو در بازار عرضه مي‌شود. اين مدل ساعت همچنان يكي از پرطرفدارترين نمونه‌ها از برند رولكس تا به امروز است.

رولكس، سري ديت جاست

امگا اسپيد مستر پروفشنال

سازمان فضايي آمريكا، ناسا، در سال ۱۹۶۵ اقدام به آزمايش ۱۲ ساعت مختلف براي سنجش مقاومت آن‌ها در برابر تنش‌هاي مختلف نظير حرارت، رطوبت، خوردگي، لرزش، صدا و ديگر فاكتورها كرد. آن‌ها به دنبال گزينه‌اي ايده‌آل براي فضانوردان خود بودند. در امتحاني كه ساعت‌هاي رولكس، لانگينز و تگ هوير ناموفق بودند، اسپيد مستر پروفشنال (Speedmaster Professional) مدل ۱۹۵۷ از شركت امگا، با سربلندي از آن بيرون آمد. از آن زمان به بعد، اين ساعت‌هاي عقربه‌اي با كوك دستي تبديل به اسطوره شدند و لقب «ساعت ماه» را به خود اختصاص دادند. وقتي‌كه باز آلدرين، فضانورد آمريكايي، اولين قدم خود را بر سطح ماه گذاشت، يك ساعت اسپيد مستر پروفشنال به دست داشت. اين ساعت‌ها علاوه بر مقاومت بسيار بالا، با صفحه‌ نمايش مشكي‌رنگ، طراحي پرابهت و مردانه‌ي خود، زيبايي فراواني دارند.

امگا اسپيد مستر پروفشنال

تگ هوير، سري موناكو

عاشقان ساعت تا قبل از ساعت ۱۹۶۹ هرگز يك ساعت مچيِ عقربه‌اي اتوماتيك با صفحه‌ي مربعي شكل نديده بودند؛ اما جك هوير، مديرعامل شركت سوئيسي تگ هوير (TAG Heuer)، به صحنه آمد و ساعت سري موناكو را معرفي كرد. وقتي‌كه اولين نمونه از ساعت موناكو (نام موناكو از گرندپري موناكو، به‌عنوان معتبرترين مرحله از سري مسابقات فرمول يك، گرفته شده است) وارد بازار شد، در دو نوع در دسترس بود: هر دو مدل داراي يك شيشه‌ي برآمده‌ي كريستالي به همراه عقربه‌ها و شماره‌هاي سفيدرنگ بودند، اما يك مدل داراي يك صفحه‌ي آبي‌رنگ براق بود و ديگري يك صفحه‌ي خاكستري‌ رنگ براق داشت. با اين‌حال، مدل آبي محبوب‌تر بود و در ميان كلكسيونرها طرفداران بيشتري داشت. استيو مك‌كوئين، بازيگر مشهور هاليوود، در سال ۱۹۷۱ در فيلم لُمانز (Le Mans) يكي از ساعت‌هاي سري موناكو را به دست كرد. اين اتفاق ساعت‌هاي موناكو را به محبوبيت فراوان رساند و هم‌زمان با افزايش شهرت مك‌كوئين، تقاضا براي موناكو هم افزايش يافت. پيوند ميان موناكو و مك‌كوئين به‌قدري مستحكم بود كه تگ هوير حتي پس از مرگ اين بازيگر، از اين فيلم براي تبليغ محصولات خود استفاده مي‌كند.

تگ هوير، سري موناكو

اودمر پيگه

معرفي ساعت رويال اوك (Royal Oak) در سال ۱۹۷۲ انقلابي در بازار ساعت پديد آورد؛ براي اولين بار، يك ساعت لوكس به‌جاي استفاده از طلا از فولاد ضدزنگ در طراحي خود بهره مي‌برد؛ اما اين تنها ويژگيِ خلق‌شده توسط شركت اودِمر پيگه (Audemars Piguet) نبود. رويال اوك به‌سرعت به خاطر حلقه نگه‌دارنده‌ي هشت‌ ضلعي آن كه با پيچ‌هاي شش‌گوش و كاملاً نمايان به بدنه‌ي ساعت محكم شده بود، به شهرت رسيد. الگوهاي منقش مربعي شكل در صفحه‌ي ساعت از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد رويال اوك هستند. اين اشكال در كارگاه‌هاي اودمر پيگه در طول فرآيندي پيچيده خلق شده‌اند. امروزه رويال اوك به رنگ‌هاي مختلف و با مواد گوناگون توليد مي‌شود، اما همچنان آن حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي هشت‌ ضلعي در تمامي مدل‌هاي آن به چشم مي‌خورد.

اودمر پيگه، ساعت سوئيسي

واشرون كنستانتين، سري هيستوريك اولترا فاين

آيا مي‌توان ساعتي ساده‌تر از ساعت‌هاي سري كالاتراوا از برند پتك فيليپ پيدا كرد؟ بله، مي‌توان چنين ساعت‌هايي را پيدا كرد كه از سال ۱۹۵۵ در بازار هستند. ساعت‌هاي سري هيستوريك اولترا فاين (Historiques Ultra Fine) از برند واشرون كنستانتين (Vacheron Constantin) نمونه‌اي خارق‌العاده در صنعت ساعت‌سازي به شمار مي‌آيند. ساعت‌هاي هيستوريك اولترا فاين به‌مانند كالاتراوا، بسيار ساده هستند: مشهورترين مدل از اين ساعت‌ها داراي يك صفحه‌ نمايش بزرگ و گرد به همراه قابي از جنس طلا و بندي چرمي است. اين ساعت‌هاي خاص داراي قابي بسيار باريك به ضخامت ۱.۶ ميلي‌متر بوده و با داشتن نازك‌ترين مكانيزم داخلي در جهان، در زمره‌ي ساعت‌هاي فوق باريكِ دنيا قرار دارند. ساعت‌هاي سري هيستوريك اولترا فاين با قاب‌هاي مربعي‌شكل هم در بازار موجود هستند. اين سري از ساعت‌ها در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفي شده‌اند.

ساعت هاي سوئيسي

رولكس سابمارينر

اگر ساعت اسپيد مستر پروفشنال از برند امگا اولين ساعت فرود آمده بر سطح كره‌ي ماه باشد، ساعت سابمارينر (Submariner) از برند رولكس با مقاومت در عمق ۱۰۰ متري از آب، تاريخ‌ساز شده و موقعيت خود را در ميان غواصان مستحكم كرده است. سابمارينر با داشتن يك قاب بزرگ گرد، يك حلقه‌ي نگه‌دارنده‌ي مُدَرج و يك عقربه‌ي طرح مرسدس (نام مرسدس به اين خاطر انتخاب شده كه بر روي عقربه‌ي ساعت شمار سابمارينر يك لوگو با طرح ستاره شبيه به علامت برند مرسدس ديده مي‌شود؛ هرچند هيچ ارتباطي ميان اين دو برند وجود ندارد)، طراحي باشكوهي دارد. سابمارينر كه در دهه‌ي ۱۹۶۰ به‌عنوان يك ساعت كاربردي متولد شد، با نمايش تاريخ، خيلي زود به محبوبيت رسيد.

رولكس سابمارينر

سواچ

كلكسيونرهاي ساعت احتمالاً اشاره به نام ساعت‌هاي سواچ (Swatch) در زمره‌ي ساعت‌هاي لوكس را نوعي توهين قلمداد مي‌كنند، اما نمي‌توان منكر اين قضيه شد كه سواچ تاريخ ساعت‌ سازي سوئيس را دچار يك تغيير و تحول شگرف كرده است. برند سواچ كه در پاسخ به هجوم ساعت‌هاي ارزان‌قيمت و پلاستيكي كشورهاي آسيايي به بازار در اواخر دهه‌ي ۱۹۷۰ متولد شد، مخفف عبارت ساعت دوم (second watch) است؛ پس‌ از اينكه اين ساعت ساده و بي‌آلايش توانست همگان را به‌عنوان جواهري واقعي براي انتقال به نسل‌هاي آتي قانع كند، محصول جديدي خلق شد كه همچنان از كشور سوئيس مي‌آمد، اما مقرون‌ به‌صرفه، رنگارنگ و البته جذاب بود. به‌ يك‌باره، اين ساعت به يك اكسسوري مهم در دست صدها مدل مختلف در صنعت فشن تبديل شد. ساعت‌هاي سواچ ابزاري براي بيان شخصيت هر فرد در هر موقعيتي بودند. مهم نيست كه ساعت‌هاي اين برند را دوست داشته باشيد يا نه، سواچ در دوران خود قوانين بازي را تغيير داد.

سواچمنبع : https://www.eavar.com/fa/blog/2019/1/19/141548/iconic-swiss-watch-designs/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 155

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1554
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 44
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 76
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 1122
  • بازدید سال : 3447
  • بازدید کلی : 601776
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی